De omschrijving / catalogus van de kunstwerken Downloaden in pdf: Heerlijke kunst catalogus 2016 of lees het hier:
Heerlijke Kunst 2016 bij Hoeve Hildernisse
(1)
Tijdens de opening is door MAWIHODI een korte poëtische schetsen in beweging, ofwel Mimiaturen uitgevoerd.
(2)
Addy van Kempen.
HK 2016, DNA Blauwalg.
Een muurtje gemetseld in een sloot? Een oude fundering?
Een gevecht met het zoute water in de sloten.
Geen vermenging van zout en zoet.
Mensenhanden zijn altijd bezig de natuur te regelen.
Zout water wordt zoet.
De natuur laat ook van zich horen.
Blauwalg.
Ziehier het DNA .
(3)
Hanne Aertssen
Installatie “New Nature?”
In deze weidse natuur trof mij meteen de tegenstelling aan de overkant van het water.
Vervuilende industrie en de energie die daarvoor nodig is, zo dreigend dicht bij dit prachtige gebied. Wat doet de mens met zijn omgeving in het belang van economische groei en het daarbij voorgespiegeld welzijn?
Met name de bouw van de milieuvriendelijke windmolenparken roepen veel vragen op.
Met deze installatie wordt de aandacht gericht op deze trend. Is dit wat wij ambiëren; een vervuilde wereld waarin mensen op ieder moment van de dag hun behoeften bevredigd willen zien?
Toch straalt deze installatie door zijn kleur ook vrolijkheid en positiviteit uit. Er lijkt een kanteling te komen in het denken over verspilling en energiegebruik.
Hanne.
(4)
Manu Dudink
‘In het midden van ons levenspad bevond ik mij in een donker bos want de rechte weg was zoek ’’Inferno van Dante
Met video, dans en beweging creëert Manu Dudink een bewogen wereld vanuit de eindeloze relatie van de mens die tot zijn omgeving staat. Gefascineerd door fysieke grenzen worden levensvragen in unieke landschappen verbeeld. Haar tutu van 50 kilogram stond ooit symbool voor de uiterlijke vertoning van de mens in duel met de innerlijke draagkracht. De vraag was wat als eerste brak.
Manu is altijd werkzaam geweest als creatief therapeut en haar voorliefde voor dans en diepere artistieke behoeften voedde ze door naar de kunstacademie te gaan. Vrij werk ontpopte zich om na verloop van tijd langzaam maar zeker toch weer ingebonden te raken. Maar gelukkig voor de wereld laat ze sinds een paar jaar haar artistieke liefdes weer uitvliegen en deelt ze haar ervaringen met ons op de vaste presentatie-avond van Arsis op de laatste donderdag van de maand. Wat een voorrecht.
Isabella Ramaekers
(5)
Riet Buuron
Spiegelend Verleden.
Het werk is gemaakt van spiegels. Deze spiegels symboliseren voor mij, dat je via spiegels ook terug kunt kijken.
Voor mij gaat het terug kijken tot aan mijn jeugd.
Ik wandelde vroeger op zondagmiddag in alle seizoenen van het jaar, heel vaak met mijn vader en met mijn zusjes de kant van de Kraaijenberg op en dan onderlangs naar Hildernisse.
Soms gingen we dan langs bij de boer.
De boerderij maakten enorme indruk op mij het stonk er altijd en in de zomer zag het er zwart van de vliegen.
Met deze gegevens ben ik aan de slag gegaan. Een plek voor mij vol van herinneringen.
(6)
Carla Stout
Carla Stout maakt vogels van klei die de vogels vertegenwoordigden die broeden in het gebied rond Hildernisse.
Het zijn bijzondere vogels die op een rode lijst staan genoteerd.
Hildernisse is een belangrijke vogelbroed plaats voor Nederland.
Carla wordt geïnspireerd in haar kleurgebruik door Niki de Saint Phalle.
(7)
Janine Chedd
“Book Orchard”.
The beautiful surroundings and peacefulness of the landscape is an ideal place to “stop…think…rest…see…feel” Our lives today are lived at such a high speed where technology and results are foremost. We forget the small things…. we forget ourselves….we forget to just ‘be’….. “Book Orchard” is a place of reflection. A time to stop and breathe…. a time to slow down and… read?!
(8)
Janine Chedd
Thoughtlings and whisperlings
Janine Chedd; I will be placing my “Organic forms” ( thoughtlings / whisperlings) in the old “soldatenhuisje”…. I hope!
These forms, drawn from the shapes I see in the landscape, have emerged from paintings to take on three dimensional forms. En mass they become a quiet ‘crowd’ of forms that appear to be trying to communicate with each other…..
These silent forms appear to take on a different feeling/meaning depending on the environment they are placed in. By placing them in the little hut, with it’s connections to WW2…I want these forms to emerge like growing forms from the walls….viewers can then quietly reflect on the ‘crowd’…. what feelings are evoked? Sorrow? Peacefulness?…. they are what they are…the audience can change that…
(9)
Erdal Unal
Stop….kerncentrale
(10)
Hella Sluyters
“20 km…….”
20 km draad
Wat betekent 20 km en hoever is 20 km?
Hoeve Hildernisse staat nog geen 20 km van de kerncentrale Doel.
De overheid deelt jodiumtabletten uit in gebieden binnen een straal van 20 km rond de kerncentrale bij Doel. Is deze maatregel voldoende bij een mogelijk kernongeval?
Is 20 km wel een veilige afstand?
Wat is eigenlijk 20 km?
Deze installatie is opgebouwd uit 20 km draad.
(11)
Christine Veraart
Door water, wind en ijs aangevoerd.
Materiaal,: piepschuim en vilt (handgemaakt van Gotland, IJsland grijs en
Karakul bruinzwart.)
Onderzoek;
Op zoek naar de gevoelige lijn in stenen aangevoerd door rivieren.
Bron: www.geologievannederland.nl/landschap/landschapsvormen/steilrande
Geologische ontwikkeling
Over de ontstaansgeschiedenis van de Brabantse Wal zijn verschillende theorieën in omloop. De meest aannemelijke is dat de Wal is ontstaan door rivierprocessen in het Laat Pleistoceen.
Sedimenten zoals zand, grind of klei werden door water, wind en ijs aangevoerd en hebben zo een bijdrage geleverd aan de opbouw van de bodem.
(12)
Frank Beek
“achter de horizon” (Belgisch hardsteen) en
“verdronken land” (Belgisch hardsteen).
Een ranke gestalte kijkt uit in de verte, de horizon aftastend.
Achter de horizon liggen herinneringen aan wat geweest is, alsook doemen gedachten op aan wat nog komen kan.
Een plek om stil te staan en te mijmeren, terug naar het verleden, en vooruit naar de toekomst.
Aan de voet van deze gestalte ligt een vorm die verwijst naar het dorp wat hier ooit bestaan heeft en nu verdwenen is in het verdronken land.
(13)
Frank Beek
“hier kan het ook flink spoken”
(isolatiemateriaal).
Het hier aanwezige schapenhok, gelegen tegen de bosrand, is getransformeerd tot een sprookjeshuisje, met een dak van snoepgoed, als een soort pannenkoeken- huisje van Hans en Grietje –of haal ik nu een paar sprookjes door elkaar?
Net zoals in sprookjes, waar het niet altijd en eeuwig lief, aardig, pais en vree is, zo kan het in het leven hier (rond Hildernisse …… en ver daarbuiten) soms honingzoet zijn, maar ook flink tekeer gaan.
(14)
Irene Weug
Mijn liefste
textiel, borduurzijde
Dit ruige land – waar de wind hard kan waaien en waar nauwelijks beschutting is -associeerde ik met de krantenfoto’s van stromen vluchtelingen. Mensen die aanspoelen op de Europese stranden. Mensen die hun geliefden bij elkaar proberen te houden, beschutting zoeken en onderdak vragen. Vaak een tentje meezeulend.
Deze kleine tweepersoonstent is in twee delen gesplitst: de buitentent ligt plat, de binnentent staat rechtop. Op de binnenzakken van de binnentent is marhaban, habibi en habibti in het arabisch geborduurd. Het betekent welkom, mijn liefste, mijn liefje.
(15)
Trudy Vrolijk
Water kent geen grenzen
Water
Als met het water zelf, met de gedachte
spelen dat je ooit en eindelijk
zult weten wat het is.
het is regen geweest, een rivier, een zee,
hier was het, hier heb ik het gezien
en zie ik water en weet niet wat het is.
Rutger Kopland
(16)
Lia Reijnders
Het Verdronken Dorp Hildernisse
Het dorp Hildernisse is in 1570 bij de Allerheiligenvloed grotendeels verwoest. De plaats van het dorp ligt in het Markiezaatsmeer.
Ik geef een impressie van een deel van het dorp: kerk, kerkhof, klooster, hofje, huizen en een boerderij met hooimijt. Ik heb getracht het beeld van de 16e eeuw op te roepen met de mensen en de dieren van toen.
Diverse materialen zijn gebruikt, waaronder veel natuurlijke als grassen, riet en schors.